آیا سرطان قابل پیشگیری است؟ روش های موثر در مقابله با سرطان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه آیا سرطان قابل پیشگیری است؟ روش های موثر در مقابله با سرطان تعداد کلمات: 2128

ده توصیه طلایی در پیشگیری از سرطان

سرطان کشنده‌ترین قاتل در تاریخ بشر است که از درون خود انسان شروع شده و پروسه‌ی تخریب بدن تا مرگ به‌مرور شکل می‌گیرد. به این صورت که سلول‌های ما در طی یک جهش ژنتیکی تغییر شکل داده و شروع به آسیب زدن به بدن می‌کنند؛ اما چطور می‌توان در مقابل این غولی که درون ما خواب است, قد علم کرده و جانمان را نجات دهیم؟ سبک زندگی سالم در یک جمله تمام کاری است که می‌توان در پیشگیری از انواع سرطان انجام داد که البته تأثیر بسزایی هم دارد. اگر شما سبک زندگی سالم و فعالی داشته و از تلاش خود برای زندگی رضایت کامل دارید, ۷۰ درصد راه مقابله با سرطان را رفته‌اید. چراکه بزرگ‌ترین دلیلی که باعث سرطانی شدن سلول‌های ما می‌شود, سبک زندگی ناسالم است. وقتی شما رضایت کافی از زندگی نداشته باشید به عدم تحرک, خوردن فست فود و سیگار کشیدن روی آورده و به‌تدریج بدن خود را فرسوده می‌کنید؛ اما توصیه‌ها و نکات کلیدی که در این مقاله در خصوص پیشگیری از سرطان توضیح داده شده, کاملاً کاربردی هستند و در صورت رعایت آن‌ها شما ۹۰ درصد ایمنی در مقابل سرطان را انجام داده‌اید. پس مقاله را تا انتها مطالعه کرده و با دیگران نیز به اشتراک بگذارید.

ورزش و فعالیت بدنی کافی

ورزش و سلامتی, ورزش و سلامت روان, ورزش و سبک زندگی سالم. در تمام مقالات مربوط به سلامتی و سبک زندگی سالم, بخش مهمی به ورزش اختصاص داده شده و دلایل زیادی در مورد اهمیت ورزش و داشتن تحرک بدنی برای حفظ سلامتی بدن ذکر شده است. به همین خاطر اینکه چقدر داشتن تحرک روزانه و فعالیت‌های ورزشی کافی در طول هفته برای بدن ما ضروری است را همگان می‌دانند. در خصوص ورزش و سرطان نیز می‌توان توضیح داد که داشتن روزانه نیم ساعت تا یک ساعت فعالیت بدنی به مقدار زیادی در پیشگیری از انواع سرطان مفید و مؤثر است. حتماً نباید به باشگاه رفت تا ورزش روزانه و مداوم خود را انجام دهید. پیاده‌روی هایی نظیر از خانه تا محل کار, خرید رفتن بدون خودرو شخصی و در کل فعال و پرتحرک بودن در طول روز حتی از باشگاه رفتن هم می‌تواند بدن را فعال‌تر نگهدارد. چراکه اصل اساسی در ورزش تداوم و پیوسته بودن آن است.

چرا ورزش برای مقابله با سرطان مفید است؟

ورزش هم باعث تخلیه انرژی‌های منفی و بد شده و آرامش ذهن و روح را بیشتر و فشارهای روحی روانی را کمتر می‌کند. هم تعداد گلبول‌های قرمز خون (که با بالا رفتن سن شروع به کم شدن می‌کنند) را برای قوی‌تر کردن بدن در مقابل بیماری‌ها افزایش می‌دهد؛ زیرا در حین ورزش و افزایش فعالیت و سوخت‌وساز عضله‌ها, بدن دچار کمبود اکسیژن می‌شود. در این شرایط سلول‌های خون‌سازی که به این فقدان اکسیژن حساس هستند, شروع به تولید گلبول قرمز و افزایش تعداد آن‌ها می‌کنند. درنتیجه بدن در سطح بالاتری از آمادگی جسمانی قرار می‌گیرد. ورزش با ضعف عضلانی که باعث خستگی مفرط شده و فرد را در سطوح پایین انرژی نگه می‌دارد نیز مبارزه می‌کند. درنهایت ورزش برای داشتن قلبی سالم, اندامی ایده آل, دفع سموم و مواد مضر بدن و پیشگیری از انواع سرطان ها مفید است.

تغذیه اصولی

  • خودداری از خوردن مکرر فست فودها
  • مصرف ۵ وعده میوه و سبزی در روز
  • کاهش مصرف گوشت قرمز
  • مکمل‌ها را تا حد ممکن کمتر کرده و به‌جای مکمل‌های صنعتی از ویتامین‌های طبیعی برای تأمین نیاز بدنتان استفاده کنید.
  • غلات کامل مانند آرد گندم کامل را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
  • فیبرها میوه‌ها و سبزیجات سبز برگ ضامن سلامتی شما هستند.
  • کلسیم بیشتر استخوان‌هایی سالم‌تر و بدنی محکم‌تر
  • به روش‌های طبخ غذا دقت کنید.
  • پختن با دمای متوسط و در مدت‌زمان بیشتر, همواره از روش‌های سریعی مانند سرخ کردن یا کباب کردن بهتر است.
  • اگر قصد کباب کردن دارید حداقل گوشت را چند ساعت در ادویه‌های مختلف مزه دار کنید. با این روش ۸۷ درصد از باکتری‌های سرطان‌زا را در گوشت از بین می‌رود.

مایعات فراوان

 آب تصفیه شده بنوشید. آب تصفیه شده نسبت به آب‌معدنی گزینه‌های سالم‌تری هستند. چراکه برخی از انواع آب‌معدنی در مراحل تهیه و بسته‌بندی استانداردها را کاملاً رعایت نمی‌کنند و ازاین‌رو بهتر است یک دستگاه فیلتر تصفیه آب در خانه داشته باشید و از آبی که به‌وسیله آن پاک‌سازی می‌شود بنوشید. همچنین اگر از آب جوشانده استفاده می‌کنید آن را در بطری‌های شیشه‌ای نگهدارد و یا همراه خود بیرون ببرید. فراموش نکنید که قهوه یکی از بهترین انواع نوشیدنی برای میان وعده‌هاست. نوشیدن سه فنجان قهوه در روز علاوه بر هوشیار نگه‌داشتن مغز, سطح متابولیسم را نیز بالابرده و بدن را فعال نگه می‌دارد. همچنین حتی‌الامکان سعی کنید از نوشیدنی‌های شیرین کمتر استفاده کرده و شربت‌های خانگی کم شیرین‌ را جایگزین آن‌ها کنید.

وزن طبیعی

همواره وزن بدن خود را نرمال نگهداردد و سعی کنید چاق نشوید. اگر در حال حاضر دچار چاقی و اضافه‌وزن هستید, تلاش کنید بیش از این چاق نمانید؛ چراکه زمینه‌ساز بسیاری از انواع بیماری‌های مزمن است. به این صورت که وجود چربی‌های اضافی در نقاط مختلف بدن باعث التهاب در سراسر بدن شده و درنتیجه بدن در مدیریت هورمون‌های انسولین و استروژن دچار مشکل می‌شود. جالب است بدانید یکی از دلایل بدخیم شدن سرطان رحم, هورمون استروژن است که توسط بافت چربی‌های اضافی در افراد خیلی چاق ترشح می‌شود. به همین دلیل زنان دارای اضافه‌وزن چهار برابر بیشتر از افراد نرمال در معرض ابتلا به سرطان رحم بدخیم هستند. پس از روش‌های مناسب و اصولی وزن خود را به‌ مرور زمان پایین آورده و در بازه مجاز برای سن و قد خود نگهدارد؛ زیرا چربی‌های اطراف قلب و شکم ریسک ابتلا به انواع بیماری‌ها نظیر دیابت, پرفشاری یا فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی را بالابرده و بدن را در مقابل انواع سرطان کبد, سرطان کلیه, سرطان سینه, سرطان معده, سرطان تخمدان, سرطان پانکراس و سرطان تیروئید آسیب‌پذیر می‌کند.

کمتر و کمتر از تلفن استفاده کنید

بد نیست بدانید که تلفن‌های همراه که این روزها به بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی افراد تبدیل‌شده یکی از خطرناک‌ترین وسایل قرن برای مغز محسوب می‌شود. امواج رادیویی که از طریق تلفن همراه تولیدشده و در اطراف مغز شما قرار می‌گیرد حرارت مغز را افزایش داده و باعث تضعیف و از بین رفتن گروهی از سلول‌های مغزی به نام اندوتلیال می‌شود. این سلول‌ها وظیفه‌ی محافظت از مغز در برابر هر عامل مهاجم خارجی را بر عهده‌ دارند. به علاوه قرار گرفتن به مدت یک ساعت در معرض اشعه‌های موبایل بر تولید گلوکز در بدن تأثیر گذاشته و کمبود سوخت مغز را در پی خواهد داشت. البته دلایل قطعی برای رابطه مستقیم سرطان و استفاده از گوشی موبایل وجود ندارد؛ زیرا امواج رادیویی گوشی موبایل آن‌قدر قوی و کشنده نیستند که در لحظه قادر به تغییر ژن‌های ما باشند؛ اما تحقیقات نشان داده که استفاده‌ی روزانه نیم ساعت از تلفن همراه ۴۰ درصد خطر شکل‌گیری تومور در مغز را افزایش می‌دهد. پس عقل حکم می‌کند که تا حداکثر حالت ممکن امواج خطرناکی که با تلفن همراه به مغز شما واردشده و باعث ایجاد التهاب در مغز می‌شوند را کاهش دهیم. برای اینکار به چند توصیه زیر عمل کنید:

  • شب‌ها یک ساعت قبل از خواب گوشی خود را به مکانی دور از تخت خواب خود منتقل کرده و دور از دسترس قرار دهید.
  • هنگام استفاده از گوشی موبایل, آن را در حداکثر فاصله ممکن با سر خود نگهداردد. (حداقل ۴۰ سانت فاصله)
  • برای گوش دادن به موسیقی یا پاسخ دادن به تماس‌ها از هندزفری استفاده کنید.
  • برای برقراری ارتباط تا جای ممکن از پیامک به‌جای زنگ زدن استفاده کنید.
  • اگر مکالمه‌ی شما و دوستتان طولانی است گزینه ملاقات حضوری را جایگزین کنید.
  • در مکان‌هایی که آنتن دهی و شبکه مخابراتی از پوشش خوبی برخوردار نیستند, استفاده از تلفن همراه ورود اشعه‌های مضر به بدن را چند برابر می‌کند. به همین دلیل در این مناطق تماس‌ها را محدود یا قطع کنید.
  • تلفن همراه را تا جای ممکن در مکانی مانند کیف, کوله یا کشویی دور از بدنتان نگهدارد کنید.
  • در ساعاتی که از گوشی استفاده‌ای ندارید آن را در حالت پرواز قرار دهید.

استفاده‌ افراطی از تلفن همراه در طول روز به‌ مرور زمان زمینه را برای ابتلا به سایر انواع سرطان همچون سرطان تیروئید, سرطان چشم, سرطان سینه, سرطان ملانوم, سرطان سلول‌های بنیادی, لوسمی و سرطان غده‌های لنفاوی نیز فراهم می‌کند.

به بدن خود گوش دهید

به تمام علائمی که بدن شما از خود بروز می‌دهد گوش بدهید و در صورت داشتن نشانه‌هایی از بیماری که مدتی است در بدنتان مشاهده می‌شود, سریعاً به پزشک مراجعه کنید. دردهای هرچند کوچک ولی مداوم را جدی بگیرید. در صورت امکان تست‌ غربالگری و چکاپ سالانه بدهید و همواره سطح سلامت کلی بدنتان را بالا نگهداردد. تراکم بافت پستان در خانوم ها بهترین راه برای تشخیص سرطان سینه است. به همین دلیل باید به‌طور مرتب معاینه و آزمایش داده و از خود در برابر سرطان سینه محافظت کنند. لازم به ذکر است که ورزش و فعالیت بدنی در خانوم ها سطح تولید و رشد سلول‌های سرطانی را در بدنشان کاهش داده و این روند را نزولی می‌کند. عفونت را درمان کنید. رشد و تولید مثل باکتری‌ها و ویروس‌های عفونی در هر نقطه از بدن اگر درمان نگردد, باعث بروز التهاب و تشکیل سلول‌های سرطانی درنتیجه‌ی اختلال در عملکرد اندام عفونی‌شده می‌شود. پس سراسر بدن خود را در سطح بالایی از سلامت نگهدارد و به هیچ هشداری از سمت بدنتان بی‌توجه و غافل نباشید؛ چراکه بدن ما در صورت وجود مشکل به روش‌های گوناگونی سعی در آگاه کردن ما برای رسیدگی دارد.

به رنگ لباسی که می‌پوشید دقت کنید

سرطان پوست یکی از قابل‌پیشگیری‌ترین انواع سرطان است که در صورت مراقبت از پوست در برابر عوامل محیطی نظیر آفتاب و گرد و غبار, هوای سرد و خشک و ... خطر ابتلا به آن به میزان زیادی کاهش میابد. به این منظور در انتخاب لباس, رنگ‌هایی که قدرت دفع نور بالاتری دارند را به رنگ‌هایی چون سفید و یا زرد اولویت دهید تا از پوست شما در برابر نور خورشید مراقبت گردد؛ اما منظور از این جمله پوشیدن لباس‌های تیره و مشکی نیست, بلکه می‌توانید از طیف‌های مختلفی از رنگ‌های شاد نظیر قرمز, آبی و سبز استفاده کنید. جالب است بدانید پوشیدن لباس‌هایی با رنگ شاد و جذاب به خون‌رسانی بهتر سلول‌ها در سراسر بدن نیز کمک می‌کند. راجب لباس زیر اما سعی کنید از جنس نخ و به رنگ‌های روشن مانند سفید باشد. همچنین همیشه از کلاه و ضد آفتاب استفاده کنید تا پوست شما قادر به دفاع از خود در مقابل اشعه‌های مضر را داشته باشد و از خطر سرطان پوست و بروز ملانوم و تومورهای پوستی در امان باشد.
پارچه‌های سرطان‌زا کدم‌اند:

  • لباس‌های جین مخصوصاً به رنگ آبی (این رنگ آزو نام دارد که به دلیل سرطان‌زا بودن, استفاده از آن در اروپا ممنوع شده است.)
  • پارچه‌هایی از جنس پلی‌استر که ضد چروک و بسیار مقاوم‌اند
  • لباس‌های ضد آب و ضد لک که دارای ماده سرطان‌زای پلی فلوئوروآلکیل هستند.
  • چرم مصنوعی مخصوصاً رنگ مشکی آن حاوی ترکیبات حساسیت‌زای پلی فلوئوروآلکیل هستند
هر چه کمتر سی‌تی‌اسکن کنید بهتر است

منظور از سی‌تی‌اسکن تمام انواع اشعه‌ها و پرتوهای رادیوگرافی است که در بیمارستان‌ها مطب‌ها و دندانپزشکی‌ها انجام می‌شود. به بیانی کلی هرچقدر کمتر در معرض اشعه‌های مختلف قرار بگیرید بهتر است و خطر ابتلا به سرطان‌هایی چون تیروئید در شما کاهش میابد. چراکه رادیواکتیویته شدن یا قرار گرفتن‌های مکرر در معرض اشعه‌های رادیویی منجر به جهش ژنتیکی سلول‌ها و بروز سرطان‌های بدخیمی چون سرطان ریه, سرطان سینه و سرطان غدد لنفاوی می‌شود. پس برای تشخیص بیماری در شرایطی که روش‌های دیگری برای معاینه وجود دارد, از سی‌تی‌اسکن استفاده نکنید.

از استرس دور باشید

زندگی روانی اجتماعی معنوی و شغلی آرام و سالمی داشته باشید. استرس سطح هورمون کورتیزول را بالابرده و در ادامه در عملکرد گلبول‌های سفید اختلال ایجاد می‌کند. به‌مرورزمان گلبول‌های سفید ضعیف و سرکوب شده و درنهایت تعداد آن‌ها کاهش میابد. استرس در افرادعادی به دلایل مختلفی از قبیل فشارهای روحی روانی, روابط و مشکلات مالی می‌تواند بروز کند؛ اما در افراد بیمار خود بیماری نیز استرس ایجاد کرده و همین سطح پایین امید به زندگی خودش کشنده‌ترین عامل است. استرس در همان چند دقیقه هم آسیب شدیدی به بدن میزند. درنهایت اینکه در باب رابطه غم و غصه با سرطان مقالات زیادی در وب فارسی وجود دارد تا شما را قانع کند که برای سالم ماندن باید روحیه خوبی داشته باشید. پس از هر راهی که در دسترس کم‌هزینه و موردعلاقه‌ی شماست اقدام به خوب کردن حال خود و از بین بردن هر عامل استرس‌زا در محیط زندگی‌تان استفاده کنید. کتاب خوب, موسیقی خوب و دوستان خوبی که برای تفریحات سالم همراه شما باشند, از بهترین روش‌ها برای تزریق شادی به‌ روزهای عمر است.

دخانیات را به‌طور کامل حذف کنید

استعمال سیگار و دخانیات بزرگ‌ترین عامل سرطان‌هایی است که در آمریکا منجر به مرگ می‌شوند مانند: سرطان پوست، سرطان معده و روده، سرطان ریه، سرطان کلیه، سرطان لوزالمعده، سرطان حلق، حنجره، مری و مثانه است. به علاوه, دود ناشی از سیگار شخص دیگر نیز می‌تواند آسیب زیادی به مجاری تنفسی وارد کرده و التهاب و عفونت و سرطان ریه در کودکان و سایر افراد را در پی داشته باشد. در مورد سایر آسیب‌هایی که دخانیات به بدن می‌رساند می‌توانید موارد زیادی را در تمامی مقالات مرتبط مطالعه کنید که به دلیل حجم بالای این مطلب از عهده این مقاله خارج است و در مقاله‌ چرا سیگار نکشیم؟ به توضیح مفصل آن خواهیم پرداخت.