ماسک چیست؟ دنیای رنگی ماسک ها

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه ماسک چیست؟ دنیای رنگی ماسک ها تعداد کلمات: 1670

با ماسک وارد شوید!

دیدن این جمله یا نمونه‌های کمی مهربانانه‌تر آن مانند لبخند شما زیباست ولی نه فعلاً! روی درب ورودی فروشگاه‌ها, لباس‌فروشی‌ها و سایر مکان‌های عمومی در این روزها, شاید به عادی بودن «مغازه بسته است» باشد! تصور کنید ۲۰ سال بعد, زمانی که مردم در تمام جهان واکسینه شده‌اند و دیگر چیزی به نام کرونا تن و بدن ما را نمی‌لرزاند, چشمتان به یک ماسک در گوشه‌ای از کمدتان می‌افتد. تمام خاطرات این روزها به‌یک‌باره به ذهنتان هجوم می‌آورد. فرزند کوچکتان که شما را غرق در فکر می‌بیند, راجع به آن سؤال می‌کند و چه سر درازی که ندارد این داستان. از خاطرات تلخ از دست دادن عزیزان و اعضای خانواده و فداکاری‌های کادر درمان گرفته تا قرنطینه‌هایی که خسارات کوچک و بزرگ زیادی به کسب‌وکارها وارد کرد و نان‌های بسیاری را آجر ساخت. ولی درنهایت همه‌چیز درگذراست و این نیز هم؛ اما چیزی که کاملاً تضمینی و قطعی می‌تواند به‌سرعت گرفتن این مسیر تا خط پایان این بحران جهانی کمک کند, رعایت اصول و قواعد جهانی مقابله با ویروس کرونا است. دستورالعمل‌های اعلام‌شده توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) به‌قدری ساده است که برخی افراد ممکن است آن را دست‌کم گرفته و بگذرند از زدن یک ماسک چند گرمی؛ اما همین ماسک, همین رعایت فاصله اجتماعی و همین اجتناب از خروج غیرضروری از خانه, ۱۰-۰ ما را از کرونا جلو می‌اندازد. برخی افراد مانند مردی که در آلمان کارمند پمپ‌بنزین را به دلیل یادآوری ماسک نزدن به دیار باقی فرستاد, شاید حتی اصلاً آگاه نباشند که رعایت نکردن این قواعد چه فاجعه ایست. درست مثل گل به خودی! نه‌تنها خود فرد آسیب می‌بیند, بلکه کل گروه هم به خاطر اشتباه یک نفر ممکن است بازی زندگی را ببازند. پس آگاهانه رفتار کنیم و مراقب حال همدیگر باشیم. به همین دلایل هدف ما در این مقاله از تامین شو یک بررسی اجمالی از دنیای ماسک و انواع و کاربردهای آن می‌باشد تا آگاه سازی را در زمینه لزوم استفاده از ماسک افزایش دهیم.

ماسک, صورتک یا صورت پوش:ماسک چیست؟

در وصف معانی مختلف ماسک از لغتنامه دهخدا همین بس که بهترین تعریف ارائه‌ شده این است کلمه ماسک یعنی چنگ زننده به چیزی و گیرنده. البته جمله «صورتکی مستعار که به جهت مسخرگی بر روی نهند» هم در یادداشت‌های خود مرحوم دهخدا کشف‌ شده است. احتمالاً نه به این شدت ولی منظور همان کش های ماسک برای اتصال به پشت گوش و فیکساتوری که عظمت بینی شما را پوشش می‌دهد, است! نزدیک‌ترین تعریف به مفهوم مدنظر ما را فرهنگ فارسی معین تحت جمله‌ی «پوشش پارچه‌ای که برای جلوگیری از ورود ذرات معلق در هوا جلوی بینی و دهان قرار می‌دهند.» ارائه کرده است. ماسک تنفسی که این روزها جزئی از استایل عمومی ما شده, به لطف تولیدکنندگان خلاق, در طرح‌ها, رنگ‌ها و انواع مختلف در دسترس بوده و حتی قابلیت ست کردن با لباستان را هم دارد.

تاریخچه ماسک تنفسی:

تاریخچه ماسک‌های تنفسی بسیار قدیمی است و طبق مطالعات لیان تریس, استاد انسان‌شناسی دانشگاه جآن‌هاپکینز, شاید حتی به دوره رنسانس بازگردد. البته در آن زمان ماسک در ظاهری که ما از آن سراغ داریم معنا نداشته و بر اساس نقاشی های به‌جامانده از دوران رنسانس, مردم برای حفاظت از خود در برابر بیماری‌های مسری از دستمال برای پوشش بینی و دهان خود استفاده می‌کردند؛ اما به‌هرحال مهم رعایت نکات مراقبتی است؛ حالا وسیله‌ی موردنظر می‌خواهد ماسک سه لایه کشدار ملتبلون دار باشد یا یک دستمال ساده در آن زمان. خلاصه‌ی کلام اینکه اصل را چسبیده فرعیات را به خدا بسپارید ماسک بزنید, تمام!

ماسک تنفسی چیست:

به هر نوع پوششی که کاربرد محافظتی در مقابل تمام ذرات معلق در هوا اعم از گردوغبار, باکتری و ویروس منحوس کرونا داشته باشد, اطلاق می‌گردد. ماسک تنفسی یا پزشکی که اخیراً به دلایل کاملاً واضح و مبرهن استفاده‌ی گسترده‌ای پیداکرده در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شود. ماسک سه لایه کش‌دار, ماسک سه‌ بعدی (نوع پنج لایه هم موجود است) و ماسک های فیلتر دار و بدون فیلتر از ماسک های رایج و موجود در بازار هستند؛ اما شاید برای بعضی‌ها سؤال باشد که ماسک پزشکی چه شکلی است. جواب: ماسک مورداستفاده پزشکان (اگر منظورتان این باشد!) هم مانند همان ماسک‌هایی است که من و شما می‌زنیم. ماسک سه لایه برای استفاده‌های عادی و معاینات و ماسک فیلتردار و تخصصی‌تر مانند ماسک N95 و نوع کره‌ای آن یعنی KF94 برای جراحی‌ها و یا ماسک پرستاری از بیماران کرونایی مورداستفاده قرار می‌گیرد. خب حالا ماسک غیرپزشکی چیست؟ تمام انواع ماسک تنفسی مانند ماسک سه لایه کش‌دار, ماسک سه‌بعدی, ماسک فیلتردار, ماسک های N95 و KF94 برای تمام کاربردهای شخصی و غیر بیمارستانی قابل‌استفاده هستند؛ اما اگر دقیق‌تر بگوییم برای افرادی که فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنند و در مکان‌های خلوت حضور دارند, ماسک سه لایه کشدار یا سه‌بعدی هم کارایی لازم را دارد و نیازی به سخت کردن تنفس با ماسک های فیلتر دار نیست. البته افرادیکه به دلیل ابتلا به کرونا دلتا دچار عطسه و سرفه هستند, باید از ماسک های مقاوم‌تری مانند KF94 و یا KN95 استفاده کنند؛ زیرا این نوع از ماسک‌ها دارای قابلیت فیلتر ۹۵ درصدی بوده و باعث در امان ماندن سایرین از دلتای وحشی می‌شوند.

نحوه تولید ماسک پزشکی:

روش های تولید ماسک پزشکی بر اساس نوع ماسک و همین‌طور برند تولیدکننده متفاوت است. برای مثال ماسک های سه لایه از پرس دولایه پارچه اسپان باند و یک‌لایه فیلتر هوا, با دستگاه پرس اولتراسونیک ساخته می‌شود. فیلتر موجود در ماسک سه لایه اسپان باند از نوع ملت بلون بوده و پارچه اسپان باند نیز از جنس پنبه تهیه می‌شود. ماسک پزشکی ملت بلون دار به دلیل استفاده‌ی آسان و همین‌طور قیمت مقرون‌به‌صرفه, یکی از رایج‌ترین انواع ماسک برای استفاده روزمره افراد می‌باشد. روش تولید ماسک پزشکی سه‌بعدی با ماسک سه لایه کش‌دار متفاوت است و به دلیل سه‌بعدی بودن, دوخت پیچیده‌تر و در عین حال ظاهر جذاب‌تری دارد. در بین رنگ های مختلف ماسک سه لایه, اگر به دنبال سادگی در عین جذابیت هستید, ماسک تنفسی مشکی را امتحان کنید. ماسک پزشکی رنگ مشکی هم پوست شما را روشن‌تر جلوه می‌دهد و هم با هر رنگ و استایلی قابلیت هماهنگ شدن دارد.

ماسک تنفسی سه‌بعدی:

ماسک سه‌بعدی که اولین بار توسط تولیدکنندگان کره‌ای طراحی شد, ظاهری کاملاً متفاوت با سایر ماسک‌ها داشته و به دلیل کیپ شدن روی صورت در عین فاصله گرفتن از دهان, تنفس راحت و امنی را در زیر ماسک ممکن کرده است. ماسک سه لایه سه‌بعدی با قیمتی کمتر از ماسک های فیلتر دار و با ظاهری جذاب‌تر از ماسک سه لایه کش‌دار, طرفداران بیشتری را خصوصاً بین نوجوانان به خود اختصاص داده است.

ماسک تنفسی پارچه‌ای:

ماسک های پارچه‌ای در کل کمترین مقاومت را در برابر این ویروس دارند و خرید ماسک پزشکی یکبارمصرف گزینه ایمن‌تری است؛ اما برخی از متخصصان و پزشکان بیماری های عفونی تأکید دارند که اگر امکان دسترسی به ماسک یک‌بارمصرف نبود, بین بد و بدتر, انتخاب بد را ترجیح داده و از ماسک پارچه‌ای استفاده کنید! اما در نهایت از ماسک های پارچه‌ای فقط می‌توان برای استایل و ظاهر جذاب‌تر روی ماسک های یک‌بارمصرف و سه لایه بهره گرفت.

ماسک پزشکی بچگانه:

ظاهر شاد و رنگارنگ و گا‌ها طرح دار ماسک کودک سه لایه شاید یکی از خلاقانه‌ترین طراحی‌هادر طول تاریخ, برای راضی کردن کودکان به استفاده مداوم از لوازم پزشکی باشد! آن‌هم کودکانی که بعضاً حتی کلاه را روی سر خود نگه نمی‌دارند و از هر وسیله‌ی اضافی که دامنه‌ی حرکتی آن‌ها برای کنجکاوی را محدود می‌کند, بیزارند؛ اما در نهایت با تشکر از تولیدکنندگان کالاهای یک‌بارمصرف این‌چنینی, این ایده موفقیت‌آمیز بوده و در جذب کودکان کاملاً مؤثر واقع‌شده است. ماسک سه لایه یا سه‌بعدی کودک در رنگ های شاد و جذاب در بازار موجود بوده و جهت استفاده کودکان در سایزهای کوچک قابل تهیه است.

ماسک تنفسی در انواع مختلف؟

ماسک تنفسی چراغ‌دار, ماسک تنفسی چرمی, ماسک تنفسی تمام‌صورت, ماسک تنفسی خفن, ماسک تنفسی خوشگل, ماسک پزشکی شیشه‌ای و. … از همه‌ی عبارت‌های ترند سرچ شده از ماسک تنفسی که بگذریم, میرسیم به گزینه آخر یعنی ماسک پزشکی شیشه‌ای! اسکار فانتزی ترین سرچ هم به این دوست گرامی تعلق می‌گیرد؛ اما غیرممکن هم نیست. چطوری؟ اگر فرشته‌ای برای سیندرلا کفش شیشه‌ای ساخته شاید فرشته‌ی دیگری هم از انیمه های دیزنی بتواند ماسک شیشه‌ای تحویل پرنسس داستان دهد! اما بیایید کمی منطقی‌تر فکر کرده و در نهایت به ماسک پزشکی صورتی و زرد و طوسی اکتفا کرده به کار و زندگیمان برسیم.

اپلیکشن ماسک:

اپلکیشن ماسک در سال گذشته توسط جمعی از برنامه نویسان که به گروه خود لقب پویش مردمی علیه کرونا را داده‌اند طراحی و تولیدشده است. نام این اپ درواقع از بارزترین نمادهای کرونا یعنی ماسک گرفته‌شده و در آن محتوایی مربوط به آخرین اخبار کرونا و همین‌طور آگاه‌سازی اقشار مختلف مردم راجب جزئیات کرونا دلتا و سایر نمونه‌های مشاهده‌شده از این بیماری هست. بعلاوه تمام دستورالعمل‌های مراقبتی فردی و عمومی نیز در صفحات مختلف اپ قابل‌مشاهده و مطالعه است. حتماً میدانید که تشخیص کرونا در مراحل اولیه بیماری هم به درمان مؤثرتر و هم به جلوگیری سریع‌تر از انتشار آن به سایر اعضای خانواده و یا در محیط کار کمک شایانی می‌کند. در این مورد شاید همه‌ی افراد قادر به مراجعه به مراکز درمانی برای انجام تست بوسیله‌ی کیت تشخیص کرونا نباشند؛ اما تشخیص اولیه و ابتدایی را می‌توان در این اپ انجام داده و سپس در صورت مشکوک بودن به ابتلا برای درمان تخصصی‌تر به بیمارستان مراجعه کنید. در تست اولیه سؤالاتی راجع تب, گلودرد, آبریزش بینی, سردرد, سرفه, ضعف و بی‌حالی از شما پرسیده می‌شود و بر اساس آن ایمن بودن یا درگیر شدن شما را به کرونا اعلام می‌کند. اگر هم به دلایلی مجبور به مسافرت به شهری دیگر هستید, می‌توانید اول وضعیت آن شهر را در اپ بررسی کرده و پس از اطمینان از قرمز نبودن اوضاع کرونا در مقصد, با خیال کمی راحت‌تری سفر کنید.

سخن آخر:

همانطور که ذکر شد هدف ما در این مقاله یک بررسی اجمالی از دنیای ماسک و انواع و کاربردهای آن بود تا علاوه بر آگاه‌سازی و اضافه کردن یک قطره دانش بیشتر به دریای علم شما تا حدودی توجیه استفاده از ماسک را هم انجام داده باشیم. رعایت پروتکل های بهداشتی توسط تک‌تک ما, تکرار می‌کنم تک‌تک ما, اهمیتی کلیدی در پایان یافتن این بیماری دارد. پس ماسک بزنید و مراقبت کنید از خودتان, خانواده‌تان, همکارانتان و هر کس دیگری که در این کره خاکی زنده‌بودنش برای فردی دیگر اهمیتی حیاتی دارد