۱۰ مورد از تجهیزات پزشکی ضروری در منزل

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه  ۱۰ مورد از تجهیزات پزشکی ضروری در منزل تعداد کلمات: 2299

وسایل پزشکی مورد نیاز در خانه

زندگی در دنیای امروز باعث ایجاد تغییراتی در سبک زندگی ما از جمله عدم تحرک کافی, تغذیه نامناسب و همچنین توجه نکردن به سطح سلامت بدن شده است. در چنین شرایطی, زمینه برای بروز بیماری‌هایی چون قند خون بالا و دیابت, فشارخون بالا, دردها و گرفتگی‌های مفاصل و عضلات بدن, اضافه‌وزن و چاقی فراهم بوده و سطح سلامت بدن افت می‌کند. برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها باید علائم حیاتی بدن چون سطح فشارخون, قند خون, درجه حرارت و وزن بدن به‌صورت مرتب چک شود. به همین خاطر وجود مجموعه ای از وسایل پزشکی در هر خانه‌ای الزامی است. از جمله وسایل پزشکی مورد نیاز در منزل میتوان به دستگاه فشارسنج, دستگاه تست قند خون یا گلوکومتر, انواع تب سنج ها و ترازوی وزن‌کشی دیجیتال اشاره کرد. علاوه بر این موارد داشتن کیسه آب گرم و کیسه یخ برای کمپرس گرم و کمپرس سرد در موارد نیاز خالی از لطف نبوده و تأثیر خوشایندی در کاهش و تسکین درد و التهاب دارد. لازم به ذکر است که جعبه کمک های اولیه نیز باید با وسایلی چون چسب حصیری, چسب زخم, بتادین و باند و گاز استریل برای پانسمان زخم‌های سطحی در خانه مجهز شده و در مکانی مخصوص در دسترس باشد. با توجه به تمام موارد ذکر شده در این مقاله از تامین شو به معرفی ۱۰ مورد از تجهیزات پزشکی کاربردی در منزل و بررسی هر وسیله پرداخته ایم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

کیسه آب گرم

کیسه آب گرم یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین وسایل پزشکی است که وجود آن در هر خانه‌ای از نان شب هم واجب‌تر است! چراکه استفاده‌های بی‌شماری داشته و تأثیری فوری در درمان دردها و ناراحتی‌های بسیاری دارد. هنگامی‌که گردن درد و اسپاسم و گرفتگی عضلات گردن امانتان را بریده است, دل‌درد و شکم‌دردهای دوران قاعدگی و یا بارداری آزاردهنده, کمردردهای مزمن که فعالیت‌های روزانه را ناممکن می‌سازند و درد و کوفتگی عضلات بدن پس از ورزش همگی ازجمله‌ی این موارد است. در تمام این حالت‌ها استفاده از یک کیسه آب گرم برای به آرامش رسیدن و تسکین درد کمک زیادی می‌کند؛ زیرا افزایش دما در نقاط دردناک چون گردن, کمر, شکم و سایر عضلات بدن, خون‌رسانی را در آن ناحیه افزایش داده و دردهای ناشی از گرفتگی و اسپاسم را بهبود می‌بخشد. البته استفاده از یک چسب ضد درد یا چسب کمر نیز تأثیر زیادی در تسکین دردهای عضلانی دارد؛ اما به خاطر داشته باشید که برای تسکین درد هرگز نباید از چسب ضد درد و کیسه آب گرم هم‌زمان استفاده کرد.

کیسه یخ

کمپرس یخ اولین درمان فوری برای آسیب‌های حاد است که به ذهن همه میرسد. استفاده از کیسه حاوی یخ برای کاهش التهاب و ورم در آسیب‌هایی چون زخم‌های شدید و ملتهب, کبودی‌ها و ورم دست و پا در اثر برخورد با اجسام سخت و ... تأثیر خوبی دارد. شاید برای شما این سؤال پیش آمده باشد که چگونه کمپرس یخ درست کنیم؟ برای این کار می‌توانید از کیسه یخ‌های آماده موجود در بازار استفاده کرده و درون آن را با تکه‌های یخ خردشده پر کنید. یا اینکه مخلوطی از یخ آب شده و تکه‌های یخ را در کیسه‌ای ریخته و درب آن را محکم ببندید و به‌عنوان کیسه یخ فوری مورداستفاده قرار دهید؛ اما استفاده از کیسه یخ به دلایلی چون دولایه بودن پارچه‌ی کیسه و دیرتر ذوب شدن یخ مؤثرتر خواهد بود. استراحت دادن به عضله پس از تمرین‌های سخت ورزشی, کاهش التهاب پس از رگ به رگ شدن و یا کشیدگی در عضلات و تاندون‌ها و یا کنترل ورم و عفونت در نقطه آسیب‌دیده و زخم سطحی بدن از کاربردهای کیسه یخ می‌باشد.

دستگاه فشارسنج

فشارسنج همان‌طور که میدانید برای اندازه‌گیری میزان فشاری که خون به دیواره رگ‌ها وارد می‌کند, مورداستفاده قرار می‌گیرد. در مواردی که میزان فشارخون بالاتر از حد نرمال باشد فرد اصطلاحاً به بیماری فشارخون مبتلا بوده و باید درمان‌هایی را در پیش گیرد. به همین دلیل داشتن یک دستگاه فشارسنج در منزل برای چک کردن مرتب فشارخون بسیار ضروری بوده و در جلوگیری از ابتلا به فشارخون بالا تأثیر زیادی دارد. از انواع فشارسنج‌های موجود در بازار می‌توان به برای این کار استفاده کرد. در این میان می‌توان به فشارسنج دیجیتالی بازویی، فشارسنج مچی دیجیتالی یا فشارسنج سخنگو و فشارسنج‌های عقربه‌ای اشاره کرد که در طرز کار و قیمت با هم تفاوت دارند. بسته به کاربرد موردنظر و میزان هزینه‌ای که قادر به پرداخت آن هستید, یکی از انواع فشارسنج را تهیه‌ کرده و در منزل داشته باشید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع دستکش یکبار مصرف

دستگاه تست قند خون

خرید دستگاه تست قند خون را باید جزو کارهای مهم امروزتان در دفتر یادداشت خود ثبت کنید؛ البته اگر این وسیله را هم‌اکنون در منزل ندارید؛ زیرا بیماری دیابت در مواجه به افراد از دو حالت خارج نیست: یا فرد مبتلا به یکی از انواع آن است و در برخی موارد اطلاعی از این موضوع ندارد. یا هم سطح قند خون فرد به‌طورجدی بالا بوده و در معرض ابتلا به دیابت نوع دو قرار دارد. در هر دو حالت چک نکردن مرتب سطح قند خون و عدم اطلاع از بالا بودن آن ممکن است عواقب جبران ‌ناپذیری برای فرد به دنبال داشته باشد. به‌وسیله دستگاه تست قند خون که به لنست قند خون نیز معروف است می‌توان میزان قند یا گلوکز خون را در ساعات مختلف بررسی کرده و در صورت ابتلا به دیابت نسبت به درمان و یا کنترل بیماری اقدام نمود. طرز استفاده از دستگاه تست قند خون به همراه نوار تست قند خون بسیار ساده است. چراکه گلوکومترها برای استفاده شخصی یا به عبارتی خود آزمونی طراحی شده و لذا به ساده بودن روش استفاده از آن دقت زیادی گردیده است. قیمت دستگاه تست قند خون تحت تأثیر عواملی چون برند و تعداد در بسته‌بندی متغیر بوده و در نرخ‌های متفاوتی در بازار موجود است.

دستگاه تصفیه کننده هوا

دستگاه تصفیه کننده هوا یکی از تجهیزاتی است که در کلان‌شهرها برای فیلتراسیون هوای خانه مورداستفاده قرار می‌گیرد. عمده آلودگی هوا از طریق فعالیت وسایل نقلیه نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها و صنایع ایجاد می‌شود و این آلاینده‌های تولیدشده سهم زیادی در ایجاد بیماری‌های ریوی و اختلالات تنفسی دارند. طبق آمارهای موجود در هر یک دقیقه ۶ نفر در جهان بر اثر آلودگی هوا جانشان را از دست می‌دهند. به همین دلیل استفاده از یک دستگاه تصفیه کننده هوا برای فیلتر کردن انواع آلاینده‌ها باکتری‌ها ویروس‌ها و بوهای بد در منزل بسیار ضروری بوده و علاوه بر آن محیط خانه را برای استراحت و آرامش پس از یک روز شلوغ کاری خوشایند می‌کند. عملکرد دستگاه تصفیه کننده هوا به این صورت است که ابتدا هوای ورودی را از طریق مکشی به درون دستگاه وارد کرده و پس از عبور دادن آن از چند لایه فیلترهای مختلف مانند فیلتر هپا و فیلتر کربن فعال هوای پاکیزه و سالم را در محیط منتشر می‌کند. عوارض دستگاه تصفیه هوا شامل ابتلا به آسم, سوزش سینه و بیماری‌های ریوی در واقع به دلیل استفاده از دستگاه‌ها غیراستاندارد و ازن ساز و یونیزه بوده که این موارد در دستگاه تصفیه هوا و اکسیژن ساز استاندارد با مشاهده نمی‌شود.


در هنگام خرید و استفاده از دستگاه تصفیه کننده هوا به نکات زیر توجه کنید:

  • هرگز دستگاه تصفیه کننده هوا دارای لامپ‌های UV و یا ازن ساز نخرید.
  • دقت کنید که دستگاه تنها از فیلتر کننده های استاندارد و باکیفیت برای فیلتراسیون هوا استفاده کند.
  • دستگاه‌های تصفیه کننده هوا با فیلتراسیون سه مرحله‌ای شامل فیلتر هپا و فیلتر کربن فعال بهترین گزینه برای خرید هستند.
  • فن دستگاه تصفیه باید قوی و با مصرف بهینه برق باشد.
  • گارانتی دستگاه تصفیه هوا برای تعویض فیلتر پس از چند مدت بسیار ضروری است. پس به این نکته نیز توجه کنید.
  • در آخر ظاهر جذاب دستگاه تصفیه کننده هوا می‌تواند دکوری زیبا برای منزل شما باشد.

ترازوی وزن‌کشی دیجیتال

ترازوی دیجیتال یکی از اعضای ثابت هر خانه‌ای که اعضای آن به تناسب اندام خود اهمیت داده و وزن خود را در محدوده‌ی ایده آل و مناسب نگه می‌دارند, می‌باشد. به‌علاوه ممکن است فرد قصد کاهش وزن و یا افزودن به آن را داشته باشد که در این صورت هم حتماً به یک ترازوی دیجیتال وزن‌کشی نیاز پیدا خواهد کرد. انواع ترازوی دیجیتال از برندهای مختلفی در بازار تجهیزات پزشکی و یا فروشگاه‌های لوازم ورزشی موجود است که اغلب آن‌ها بین ۰ تا ۲۰۰ کیلو را قادر به اندازه‌گیری هستند. یک ترازوی دیجیتالی خوب علاوه بر قابلیت تحمل وزن بالا و امکان خاموشی خودکار, باید از دقت خوبی در حدود ۵۰ گرم نیز برخوردار باشد. پس در هنگام خرید ترازوی دیجیتال به تمامی این نکات توجه کرده و بهترین ترازوی دیجیتال را تهیه کنید.

جعبه کمک‌های اولیه

برای داشتن یک جعبه کمک های اولیه در هر خانه‌ای نیازی به توضیح و ارائه‌ی دلیل نیست؛ چراکه همه‌ی افراد به کاربردی و ضروری بودن آن باور دارند. چسب حصیری, چسب ضد حساسیت, چسب ضد درد یا چسب کمر, باند و گاز استریل, بتادین و پد الکلی, دستکش یک‌بارمصرف و آنتی‌بیوتیک و ... از موارد لازم در چک‌لیست جعبه کمک های اولیه می‌باشد. البته مواردی چون باند رولی, گاز وازلینه, پماد سوختگی و داروهای مسکن نیز بهتر است برای شرایط اضطراری در جعبه موجود باشند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با ۱۰ مدل از چسب های پزشکی

کپسول اکسیژن

کپسول اکسیژن مخزنی برای نگهداری اکسیژن با غلظت معمول ۸۸ درصد است. از کپسول اکسیژن در شرایط اضطراری برای تأمین اکسیژن در فردی که به دلایلی چون گاز گرفتگی, بیماری‌های ریوی و یا آسم دچار تنگی نفس شده است استفاده می‌شود. کپسول اکسیژن از قسمت‌هایی چون بدنه یا مخزن اکسیژن, مانومتر, فشارسنج, شیر تنظیم‌کننده فشار, پیچ کنترل و همین‌طور محفظه شیشه‌ای حاوی آب مقطر تشکیل شده است. البته از دستگاه اکسیژن ساز نیز میتوان برای این مورد استفاده کرد. در نگهداری از انواع کپسول اکسیژن قابل‌حمل چون کپسول اکسیژن خانگی باید به مواردی از این قبیل توجه کنید:

  • کپسول را در مکانی با تهویه‌ی مناسب قرار دهید.
  • در هنگام جابه‌جایی کپسول اکسیژن از چرخ‌دستی استفاده کنید تا از برخورد آن با اجسام دیگر و آسیب‌دیدگی جلوگیری شود.
  • کپسول اکسیژن را در فاصله‌ی حداقل ۵ متری با آتش قرار دهید.
  • از قرار دادن کپسول اکسیژن در مجاورت با روغن, گریس و سایر محصولات نفتی خودداری کنید.
  • کلاهک روی کپسول را جز در موارد نیاز جهت حفظ ایمنی از روی آن خارج نکنید.

دستگاه بخور

دستگاه بخور انواع مختلفی داشته و در حوزه‌های متنوعی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. مواردی همچون استفاده در سالن‌های زیبایی برای پاک‌سازی پوست صورت از آلودگی‌ها و لایه‌های مرده پوست, ایجاد هوای مرطوب در زمستان‌ها برای کاهش سرفه و خشکی گلو و بینی و فراهم نمودن بخور سرد در فصل تابستان برای خنک و مرطوب نگه‌داشتن فضای منزل و یا کافه‌ها ازجمله کاربردهای دستگاه بخور می‌باشد. دستگاه بخور صورت که به‌صورت دستگاه بخور دوکاره طراحی شده است برای ایجاد بخور سرد و گرم برای شروع و پایان مراحل پاک‌سازی صورت مورداستفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از بخور گرم منافذ صورت کاملاً باز شده و امکان پاک‌سازی لایه‌های عمیق پوست فراهم می‌شود. پس از برداشتن جوش‌های سرسیاه سلول‌های مرده پوست و چربی‌های اضافی از روی پوست با بخور سرد دوباره منافذ صورت کاملاً جمع شده و پوست شما رنگی تازه و شاداب به خود می‌گیرد. علاوه بر این دستگاه بخور صورت در عین قیمت بسیار مقرون‌به‌صرفه, برای ایجاد بخور گرم برای فضاهای کوچک نیز می‌تواند مفید باشد. البته برای مرطوب نگه‌داشتن فضای خانه باید از دستگاه بخور مخصوص استفاده گردد. چراکه دستگاه بخور سرد و گرمی که برای صورت طراحی شده محدودیت زمانی دارد و نباید بیشتر از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه متوالی فعال باشد. دستگاه بخور خانگی یک دستگاه بسیار کوچک و قابل‌حمل است که برای رطوبت رسانی به هوای منزل و یا محل کار طراحی شده است. این دستگاه که اغلب ظاهری قطره مانند یا کروی دارد, قادر است آب را تا دمای ۱۰۰ درجه گرم کرده و بخار گرم تولید کند. همچنین برای تأثیر بیشتر و خوشایند بودن آن, محفظه‌ای برای افزودن مواد ضدعفونی‌کننده و یا عطرهای گیاهی دارد. جالب است بدانید استفاده از دستگاه بخور گرم به همراه عطرهای گیاهی در فصول سرد سال اختلالات ریوی و مشکلات تنفسی را کاهش می‌دهد.

در استفاده از دستگاه بخور موارد زیر را رعایت کنید

  • در محفظه دستگاه بخور از آب جوشیده و بدون آهک استفاده کنید
  • استفاده از اسانس های گیاهی چون رزماری, بابونه, اکالیپتوس و نعنا تأثیر خوبی در باز کردن گلو و بینی دارد.
  • استفاده دائمی از بخور گرم و سرد آلرژی زا بوده و نباید در آن افراط گردد.
  • در صورت داشتن پوستی حساس و آکنه‌ای در استفاده از بخور احتیاط کنید.
  • برای جلوگیری از التهاب صورت, بخور دادن را به هفته‌ای یک‌بار و حداکثر ۱۰ دقیقه محدود کنید.

تب سنج 

تمامی انواع تب سنج شامل تب سنج جیوه‌ای و تب سنج لیزری یا همان تب سنج غیر تماسی برای اندازه‌گیری میزان درجه حرارت بدن برای تشخیص تب به کار می‌روند. چرا تشخیص تب اهمیت دارد؟ زیرا تب به معنی بالا رفتن دمای بدن در اثر افزایش فعالیت سلول‌های بدن در مبارزه با یک عامل بیماری‌زا می‌باشد. علاوه بر این تب یک واکنش طبیعی برای نامساعد کردن فضای رشد میکروب‌ها و جلوگیری از انتشار آن‌ها در بدن است. چراکه باکتری‌های مزاحم در دمای بالا امکان رشد و انتشار کمتری دارند. دماسنج جیوه‌ای یا دهانی با قرار دادن داخل دهان یا زیر بغل دمای بدن را نشان می‌دهد. تب سنج تماسی یا لیزری از طریق گوش دهان و زیر بغل و تب سنج غیر تماسی یا لیزری نیز از طریق گرفتن مقابل پیشانی درجه حرارت بدن را اعلام می‌کند.

کلام آخر

در این مقاله از وبسایت تامین شو، سعی کرده‌ایم یک لیست ضروری از تجهیزات پزشکی در خانه را برای شما ارائه دهیم. حضور این ابزارها به شما کمک می‌کند وضعیت سلامت خود را در خانه نظارت کنید و در صورت ظهور هرگونه علائم خاص، به سرعت به پزشک مراجعه کرده و مشکلات خود را بهبود بخشید.