۱۰ فایده کیسه آب گرم که کمتر کسی میداند

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه ۱۰ فایده کیسه آب گرم که کمتر کسی میداند تعداد کلمات: 1785

کیسه آب گرم

کیسه آب گرم یکی از ملزومات هر خانه‌ای است. چراکه فواید شگفت‌انگیزی را برای بدن به همراه دارد. حس خوشایند گرمایی که از قرار دادن یک کیسه آب گرم روی شکم درحالی‌که دل‌درد دارید و یا بغل کردن آن در هوای سرد زمستان در حالی‌ که با دوستان خود به سفری چندروزه رفته‌اید, هیچ جایگزینی ندارد. کیسه آب گرم با کاربردهای مختلف و جالبی که دارد به یکی از دوست‌داشتنی‌ترین وسایل درمانی تبدیل‌شده و کاملاً بی‌ضرر و ایمن برای تسکین اکثر دردهای عضلانی و گرفتگی‌های گردنی مفید و مؤثر عمل می‌کند. جالب است بدانید از کیسه آب گرم می‌توان برای کمک به خواب آسان‌تر کودک نیز استفاده کرد. در ادامه‌ی این مقاله از تأمین شو علاوه بر توضیح اینکه چطور با استفاده از کیسه آب گرم خواب کودک را می‌توان بهبود بخشید, به معرفی فواید کیسه آب گرم که کمتر کسی با آن‌ها آشنایی کامل دارد نیز می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید تا با کسب اطلاعات مفید از فواید کیسه آب گرم, ازین وسیله‌ی کاربردی در منزل خود نهایت استفاده را ببرید.

کاربرد کیسه آب گرم

بارها پیش ‌آمده که کودکتان در آغوش شما به خواب رفته و درست زمانی که او را در تخت خوابش قرار می‌دهید بیدار شده و شروع به گریه می‌کند. در این زمان یک کیسه آب گرم کمک بزرگی به شما خواهد کرد. چگونه؟ کودک در سنین پایین وقتی برای چند ساعت در آغوش مادر باشد با دریافت گرمای بدن مادر کاملاً آرام شده و به خواب می‌رود. در این زمان شما می‌توانید وقتی او را در تختش می‌گذارید یک کیسه آب گرم را زیر پاهایش قرار دهید تا با ایجاد گرمایی مشابه گرمای بدن مادر به آرامش کودک کمک کند و خواب راحتی را برای او به ارمغان بیاورد. البته توجه کنید که باید کیسه را با آب ولرم پرکنید تا برای کودک کاملاً ایمن و بی‌ضرر باشد. علاوه بر این کیسه آب گرم ۱۰ کاربرد مفید دیگر نیز دارد که در ادامه آمده است.

کیسه آب گرم در بارداری

در دوران بارداری ممکن است مادر دچار دردهای خفیف تا شدید شکم شده و گاهی این دردها بسیار آزاردهنده باشند. از آنجایی که مادران باردار باید حتی‌الامکان از مسکن‌ها و سایر انواع قرص‌های شیمیایی کمتر استفاده کنند قرار دادن یک کیسه آب گرم روی شکم می‌تواند کمک بزرگی به بازگشت آرامش و راحتی به مادر داشته باشد. علاوه بر این افزایش وزن مادر در دوران بارداری ممکن است به کسالت و تنبلی در ورزش و پیاده‌روی شده و سبب خون‌رسانی ضعیف در پاها گردد. در این شرایط قرار دادن کف پاها روی یک کیسه آب گرم به افزایش جریان خون در پا و در ادامه خواب بهتر مادر در شب بسیار کمک می‌کند. توجه کنید که مادران باردار نباید از کیسه آب گرم بدون روکش استفاده کنند چراکه پوست آن‌ها نسبت به افراد عادی حساس‌تر بوده و احتمال سوختگی وجود دارد.

کیسه آب گرم برای پریودی

برخی از بانوان در دوران قاعدگی به دلایلی چون سردی بدن و انقباضات داخلی در اثر ریختن پوشش رحم و افت خون‌رسانی و اکسیژن‌رسانی به بافت آن, دردهای شدیدی را تجربه می‌کنند. در چنین شرایطی می‌توان از کیسه آب گرم برای تسکین این دردها و ایجاد آرامش استفاده کرد. گرمای ایجادشده توسط کیسه آب گرم به گشادشدن عروق خونی در شکم و رحم, افزایش جریان خون و درنتیجه بهبود دردهای این ناحیه کمک بسزایی می‌کند. علاوه بر این گرمای خوشایندی که از طریق کیسه روی سطح شکم منتشر می‌شود باعث کاهش سطح استرس و ایجاد آرامش در فرد می‌گردد. درنتیجه کافی است یک کیسه آب گرم را پر کرده و بر روی شکم رحم و تخمدان قرار دهید.

کیسه آب گرم برای دیسک کمر

فایده کیسه آب گرم برای دیسک کمر

از آنجایی که گرما یکی از بهترین راهکارها برای رفع گرفتگی عضلات است, می‌توان از فواید کیسه آب گرم برای دیسک کمر استفاده کرده و به کمک آن به تسکین دردهای این ناحیه پرداخت. کیسه آب گرم با افزایش جریان خون در عضلات کمر باعث اکسیژن‌رسانی بهتر به بافت عضلانی و دفع سمومی که منجر به درد شده‌اند, می‌گردد. از این رو استفاده از یک کمربند طبی مناسب در طی روز و ماساژ و گرم کردن کمر و عضلات پشت با کمپرس گرم در شب میتواند کمک بزرگی به رفع درد و ناراحتی این ناحیه داشته باشد.

فواید کیسه آب گرم برای گردن درد

گردن درد امروزه یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که پس از ساعت‌ها کار با کامپیوتر خواندن کتاب و یا حالت بد گردن در هنگام خواب شب ممکن است اتفاق بیفتد. درد گردن گاهی ممکن است بسیار آزاردهنده بوده و ما را از زندگی ساقط کند. کمپرس گرم یا کیسه آب گرم یکی از راهکارهای مفید برای درمان درد و گرفتگی ناشی از اسپاسم عضلات گردن می‌باشد. چراکه گرما سبب افزایش جریان خون در رگ‌ها و بافت‌های گردن شده و با شل کردن و ریلکس کردن آن‌ها گردن درد را کاهش دهد. گفتنی است که استفاده از انواع گردنبند طبی با نظر پزشک متخصص نیز تاثیر بسیار خوبی دارد.

فواید کیسه آب گرم برای کوفتگی عضلات بعد از ورزش

عضلات بدن پس از ورزش‌ها حرفه‌ای و تمرینات قدرتی ممکن است دچار کوفتگی و گرفتگی شود. استفاده از کیسه آب گرم برای رفع این گرفتگی‌ها, با گرم کردن آن عضله و افزایش خون‌رسانی, آرامش و تسکین درد را به همراه خواهد داشت. لذا به‌تمامی ورزشکاران استفاده از کیسه آب سرد و کیسه آب گرم هم‌زمان را برای درمان گرفتگی عضلاتی که به‌شدت و طولانی تمرین داده‌شده‌اند توصیه می‌شود.

فواید کیسه آب گرم برای کمردرد

یکی از خوشایندترین روش‌ها برای بهبود دردهای ناشی از گرفتگی عضلات کمر, استفاده از کیسه آب گرم است. کیسه آب گرم با باز کردن عروق خونی و افزایش جریان خون در ناحیه‌ای که روی آن قرار می‌گیرد, سبب شل شدن و ریلکس کردن عضلات شده و به‌تدریج درد و ناراحتی را تسکین می‌دهد.

فواید کیسه آب گرم برای رحم

از کیسه آب گرم برای گرم کردن رحم در بانوانی که دچار سردی رحم هستند استفاده می‌شود. سردی رحم یکی از رایج‌ترین مشکلات در بین دختران است که به دلایلی چون خوردن بیش‌ازحد غذاهایی با طبع سرد, لبنیات زیاد و افراط در مصرف کافئین اتفاق می‌افتد. قرار دادن کیسه آب گرم روی رحم به‌طور مرتب ولی با مدت‌زمان کوتاه به همراه خوردن غذاهایی با طبع گرم می‌تواند در گرم کردن رحم تأثیر خوبی داشته باشد.

فواید کیسه آب گرم روی شکم

فایده کیسه آب گرم برای شکم

اندام‌های داخلی شکم مانند معده گاهی ممکن است به دلیل سردی و ضعف عمومی بدن در هضم غذا مشکل داشته باشد. در این زمان قرار دادن یک کیسه آب گرم باعث بهبود خون‌رسانی به معده و تسهیل فرآیند هضم و جذب غذا در معده و دستگاه گوارش می‌شود.

گرم کردن بدن در مسافرت‌های زمستانی

یکی از مهم‌ترین وسایلی که باید در سفرهای پاییزی و زمستانی با خود همراه داشته باشید کیسه آب گرم است. کیسه آب گرم بهترین وسیله برای شب‌هایی است که در کمپ‌های جنگلی یا فضای باز هستید و ممکن است بدخواب شده باشید. برای این کار پس از جوشاندن آب, کمی صبر کنید تا آب به دمای ایمن برسد. سپس کیسه را با آن پرکنید. درب کیسه آب گرم را با دقت ببندید و با در آغوش گرفتن آن بدنتان را کاملاً گرم‌کنید تا به آسانی به خوابی عمیق بروید.

ریلکس کردن بدن و کاهش استرس

جالب است بدانید در فصول سرد سال چون پاییز و زمستان به دلیل کمبود نور خورشید سطح کورتیزول در بدن بالا رفته و فرد دچار استرس و بی‌قراری مزمن می‌گردد. یکی از راه‌های جالب برای افزایش حس آرامش و راحتی استفاده از کیسه آب گرم و بغل کردن آن می‌باشد. گرمایی که از کیسه آب گرم به بدن منتقل می‌شود در ایجاد آرامشی خوشایند و کاهش سطح استرس بدن تأثیر خوبی خواهد داشت.

نحوه استفاده از کیسه آب گرم

در هنگام استفاده از کیسه آب گرم باید به نکات مهمی از قبیل زیر توجه کرد:

  • در هنگام خرید کیسه آب گرم به درب بطری توجه کنید که کاملاً محکم و فیکس بوده و احتمال نشتی نداشته باشد.
  • آب مورداستفاده برای کیسه آب گرم باید در بیشترین حالت ۴۰ درجه باشد
  • گرم بودن بیش‌ازحد آب درون کیسه علاوه بر آسیب زدن به بدنه‌ی داخلی کیسه آب گرم, ممکن است مشکلات پوستی و سوختگی‌های جزئی را نیز برای شما به همراه داشته باشد.
  • برای جلوگیری از نشتی آب بیشتر از دو سوم کیسه را پر نکنید.
  • برای پر کردن کیسه آن را از گردن نگهداشتِ و روی سطحی قرار ندهید.
  • هوای درون کیسه را پس از پر آب کردن آن با احتیاط خالی کنید.
  • پس از خارج کردن هوای درون کیسه از سفت و محکم کردن درب آن اطمینان حاصل کنید.
  • مدت‌زمان استفاده از کیسه آب گرم برای تسکین درد حداکثر ۳۰ دقیقه است.
  • پس از استفاده کیسه را خالی کرده و برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها درون کیسه آن را خشک کنید.

 

چگونه کیسه آب گرم درست کنیم

برای بهره بردن از فواید و خواص کیسه آب گرم علاوه بر خرید کیسه آب گرم از بازار می‌توان از کمپرس‌های گرم خانگی نیز استفاده کرد. کمپرس گرم خانگی می‌تواند شامل مقداری برنج نپخته گیاهان معطر و سایر رایحه‌های معطر دلخواه شما باشد. برای تهیه این کمپرس گرم کافی است یک جوراب تمیز و ساق بلند را با مقداری برنج خام و یا لوبیای خام پرکنید. افزودن مقداری اسطوخودوس مریم‌گلی یا نعنا فلفلی نیز برای معطر کردن و خوشایند بودن بیشتر کمپرس خالی از لطف نیست. دو سوم کیسه را پر کرده و انتهای آن را ببندید. سپس بسته را برای مدت ۳۰ تا ۴۰ ثانیه در ماکروویو گرم‌کنید. فقط دقت داشته باشید که این کمپرس گرم را مستقیماً روی پوست قرار نداده و از یک حوله برای ایجاد فاصله بین کمپرس و پوست خود استفاده کنید.

مضرات کیسه آب گرم

کیسه آب گرم به‌خودی‌خود ضرر و آسیبی ندارد و مضرات کیسه آب گرم درواقع به آسیب‌هایی که ممکن است بر اثر بی‌احتیاطی یا رعایت نکردن نکات ایمنی آن در هنگام استفاده از آن برای فرد اتفاق بیفتد اشاره دارد. برای مثال اگر از آب خیلی داغ درون کیسه استفاده شود, اگر کیسه از کیفیت پایینی برخوردار بوده و بی‌دلیل پاره شود, اگر بیش از ۳۰ یا ۳۵ دقیقه از آن برای یک منطقه از بدن استفاده گردد و ... ممکن است فرد دچار سوختگی‌های خفیف تا جدی شده و برای درمان سوختگی نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد. پس در هنگام استفاده از کیسه آب گرم حتماً به تمام نکات ایمنی در زمان استفاده از کیسه آب گرم دقت کرده و تمام موارد را رعایت کنید تا از بروز حوادث ناخوشایند جلوگیری شود.